vrijdag 21 februari 2014

Witjes

Geel is de kleur van het voorjaar, las ik vandaag elders. Voor mij niet. Ik heb een neurotische hekel aan geel. Behalve aan gele tomaten, want gele tomaten passen beter bij groene sla dan rode tomaten. Jaja, ik heb meerdere kleurenneuroses.

Maar, dat was niet het punt van dit bericht.

Het voorjaar, ja. Voor mij is de ultieme voorjaarsbode het wit van sneeuwklokjes. En het wit van helleborussen, en van witte krokussen, en van sleedoornbloesem. Een voor dat ge denkt dat ik alleen van witte bloemen hou, ik kan u gerust stellen, de paarse helleborussen zie ik ook graag! En het lichtroze van sommige appelbloesems!

Maar die sneeuwklokjes, die willen dus overal bloeien, behalve in mijn tuin. Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Het is nu al het tweede jaar op rij dat ze enkel blaadjes produceren maar geen klokjes.


Omdat een mens natuurlijk niet eeuwig kan blijven treuren om sneeuwklokjes, ben ik maar begonnen met de erwten te zaaien. Ik heb drie soorten: de wel zeer facinerende paterselie-erwt, een victoriaans laag erwtenras met de iets minder inspirerende naam 'half pint' en mooie paarse blauwschokkers. Het verbaast mij overigens enigzins dat die laatste volgens de verpakking pas in april gezaaid mogen worden.


En de sneeuwklokjes die ben ik maar elders gaan zoeken.








2 opmerkingen: