donderdag 2 mei 2013

Een goei kiekske


Dit is niet zomaar een recept voor kiek in den oven. Nee, dit is een recept voor kip met een sausje van balsamico en appelstroop. Klinkt misschien niet evident, maar het ontstond als volgt. Een paar weken geleden, toen ik als bij wonder een halve kilo verdwaalde aardperen vond in de tuin, maakte ik geroosterde aardpeer geglaceerd met appelstroop en balsamico (ook lekker trouwens). In al mijn enthousiasme ging ik nogal overboord met de hoeveelheid saus, en zat ik daarna met een halve bokaal overschot. Van het één kwam het ander, en de appelstroop belandde op onze kip. Niet één keer, maar drie keer al intussen. Zo lekker vonden wij het. Het mag dan ook duidelijk zijn dat de appelstroop-balsamico-vinaigrette bij ons thuis een blijvertje is geworden.


Voor de kiek
  • 2 kippenbouten
  • 1 tsp balsamico
  • 1 tsp appelstroop
  • 2 tsp olijfolie
  • peper en zout
Verwarm de oven voor op 180° C. Meng de balsamico, appelstroop en olijfolie in een kommetje. Leg de kippenbouten in een ovenschotel, en bestrijk met het appelstroop mengsel. Wat versgemalen peper en zout erover en dat kan in de oven. Na ongeveer 30 minuten (een beetje afhankelijk van uwen oven) is uw kiek very tender, en het velletje very crisp.

Voor de salat
  • goe veel spinazie
  • gestoomde roosjes van 1 kleine romanesco
  • pecorino of parmezaan schaafsel
  • 1 tbsp zonnebloempitten
  • 1 tbsp citroensap
  • 1 tbsp olijfolie
  • peper en zout
Maak een vinaigretteke van de olie, citroen, peper en zout. Drapeer de rest op elegante wijze (of niet, al ge geen goesting/tijd/inspiratie hebt) op uw bord en kap er wat van de vinaigrette over.
En dat is al! Een dik half uurtje werk voor een feestelijke maaltijd, de eerste dag van mei waardig! (Jaja, dit bericht was eigenlijk voor gisteren bedoeld, maar blogger maakte er een probleem van om de foto's te uploaden).

4 opmerkingen:

  1. Het klinkt apart maar denk dat meneer f er wel oren naar heeft

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was in Valdinievole (Toscane) te eten uitgenodigd, o.a. lofsla-bootjes met halve kerstomaatjes, geraspte parmesan en een donkerbruin sausje om-je-vingers-bij-af-te-likken. Ik dacht (want kon het niet vragen in het Italiaans): vast appelstroop met balsamico. Even gegoogled en jouw recept is niet alleen net zo simpel, maar jouw schrijfstijl maakt mij net zo vrolijk als het etentje bij Lino. En dus ook bedankt voor de bevestiging. Lang leve slowfood, sober en eerlijk en heerlijk. Groetjes, Elvira, NL-Nijmegen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt voor je mooie berichtje! Wat een mooie naam heb je trouwens!! Mijn kinderoppas vroeger heette ook zo :)

      Verwijderen