dinsdag 16 april 2013

Moelgen of middeleeuwse eiercustard


Mijn liefde voor oude recepten strekt zich veel verder uit dan Aaltje, Nieuw Nederlandsch kookboek (1887). Soms durf ik mijzelf wel eens verliezen in kookboeken als De volmaakte hollandsche keuken-meid (1752), of nog erger, Wel ende edelike spijse uit de tweede helft van de vijftiende eeuw.

Op een verloren moment een paar weken terug zat ik met een kop thee achter de pc te neuzen tussen wel ende edelike recepten (het één al gekker dan het ander), en vond ik dit toch wel serieus heerlijk klinkend recept voor middeleeuwse eiercustard. Eens proberen, dat vond ik ervan!


Ik zet voor uw vermaak ook even het middeleeuwse recept erbij, want eerlijk, middelnederlands is een fantastisch taaltje. Aangezien ik daar als historica ongeveer alle dagen van de week mee te maken krijg, ben ik wel lichtelijk bevooroordeeld - 't is maar da ge't weet.
Moelgen te makene nemt scapin melc
in eenen pot ende dodere van eyeren daer
in ghewreuen ende tempert daer mede 
ende doeter toe soffraen ende sukers ghe
nouch dan nemt wit lijnwaet ende
doet vpden mont vanden potte twee
fout of drie ende bindet vaste omtrent
den hals vanden potte dan doet den pot
in eenen ketele vul wallens waters ende
 latet lange zieden ende dan doet vercoelen
ende maect omtrent den pot twee gaetken
of drie recht met eenen lepele ende
bouen den scotelen soo doet dragie
ende sukers ghenouch
Vrij vertaald:
Om een lekker hapje te maken doe je schapenmelk in een pot, en meng je er eidooiers door. Doe er saffraan en genoeg suiker bij. Neem dan een witte linnen doek en doe die twee- of driedubbel gevouwen over de opening van de pot. Bind hem vast rond de hals van de pot. Doe de pot in een ketel vol kokend water en laat lange tijd koken. Laat het dan afkoelen en maak rondom in de pot twee of drie gaatjes met een lepel (om te kijken of het gaar is?). Strooi er daarna genoeg specerijen en suiker over.



Daar heb ik zelf het volgende van gemaakt, een beetje creatief met wat er in huis was. De geitenmelk werd dus gewoon koemelk. Maar als ik ooit ergens geitenmelk vind, dan wil ik dat zeker nog eens proberen. De suiker werd vervangen door een combinatie van honing en stevia. En de saffraan was op (maar staat ondertussen op de boodschappenlijst) dus het is een versie zonder saffraan geworden. Al ben ik zeker dat het met nóg lekkerder was geweest. Here goes:
Voor 4 porties
  • 2 cups volle (geiten)melk
  • 2 eieren + 2 eierdooiers
  • 1/3 cup suiker/honing
  • (Mespunt saffraan)
  • Snufje kaneel en nootmuskaat
Bereiding

Verwarm de oven voor op 180° C. Kluts de eieren met de suiker/honing (en saffraan als je die hebt) en voeg beetje bij beetje de melk toe. Zet vier vuurvaste kommetjes in een vuurvaste ovenschaal en vul deze met water zodat de kommetjes tot de helft onder staan. Verdeel het beslag over de kommetjes. Strooi een snufje kaneel en nootmuskaat over elk kommetje. Zet de ovenschaal in de oven en bak gedurende 30-40 minuten (afhankelijk van je oven) tot het eiermengsel net opgesteven is. Laat afkoelen in de ovenschaal. Ze zijn zowel lekker lauw als helemaal afgekoeld. 

En ik zweer het, ze zijn L.E.K.K.E.R. En lekker makkelijk om te maken. En gezond genoeg om als ontbijt te eten! Deze komen gegarandeerd vaker op tafel bij ons.


1 opmerking: